Ruszyła terenowa faza badań w projekcie PCSET

Mimo wzbierającej fali pandemii ruszyliśmy do powiatu strzyżowskiego, który został uznany na podstawie analiz za region peryferyjny na Podkarpaciu. Badania mają na celu dotarcie do uczniów zlokalizowanych poza metropoliami i ocenę ich uczestnictwa w zdalnym nauczaniu.
Już na pierwszy rzut oka szkoły, w których zostały zrealizowane badania nie pasują do wyobrażeń na temat Polski B a nawet C (Czudec, Strzyżów, Wiśniowa). W Wiśniowej uczniowie mają dwie sale gimnastyczne, lodowisko na powietrzu i są dowożeni autobusami do szkoły. W szkole jest galeria obrazów, stołówka, pełna opieka logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna i etc.
Uczniowie częściowo woleliby przejść na nauczanie zdalne. Jednak tak długi okres przebywania na nauczaniu zdalnym doprowadził do przyzwyczajeń, które w sytuacji pogorszenia warunków atmosferycznych mogą wzmacniać tęsknotę za wygodą domowych pieleszy. Warto podkreślić, że uczniowie podeszli refleksyjnie do badań i jak widać na zdjęciu starli się dokładnie oznaczyć, od kiedy np. mieli lepszy dostęp do narzędzi cyfrowych.
Z rozmów z dyrekcją, nauczycielami wynika, że uczniowie nie mięli problemów sprzętowych. Jednakże zdarzały się przypadki wylogowywania z lekcji i brak uczestnictwa w nich. Zdaniem nauczycieli straty edukacyjne są duże i trzeba będzie sporo czasu aby je odrobić. Zwracano też uwagę na popsucie relacji społecznych przez zdalne nauczanie i pracę nauczycieli nad ich naprawieniem.
Problematyka wywołana zdalną edukacją jest nader złożona. Tylko realizacja kompleksowych badań o orientacji ilościowej i jakościowej może tutaj ukazać całe jej spektrum.