Nowy numer Youth in Central and Eastern Europe

Tom 12 Nr 19 (2025): Youth in Central and Eastern Europe
Nowy numer czasopisma koncentruje się na sytuacji młodzieży w Europie Środkowo-Wschodniej, ukazując jej codzienne doświadczenia, wyzwania oraz przemiany społeczne, kulturowe i edukacyjne. Zebrane teksty prezentują szerokie spektrum badań nad młodym pokoleniem – jego kondycją psychiczną, funkcjonowaniem w środowisku cyfrowym, zaangażowaniem obywatelskim oraz relacjami z otoczeniem społecznym.
Piotr Długosz przedstawia wyniki badań dotyczących zdrowia psychicznego polskich maturzystów. Analiza pokazuje wysoki odsetek młodych ludzi z objawami obniżonego dobrostanu i stresu oraz wskazuje czynniki ryzyka i ochrony, takie jak wsparcie społeczne czy aktywność fizyczna.
Magdalena Klarenbach bada wyobrażenia przyszłości wśród uczestników Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Autorka analizuje, jak wizje przyszłości – zarówno utopijne, jak i dystopijne – wpływają na emocje, poczucie sensu i sprawczości młodych aktywistów.
Małgorzata Kubacka skupia się na wzorach korzystania z Internetu przez nastolatków, zwracając uwagę na sposoby wyszukiwania i weryfikowania informacji oraz na potrzebę rozwijania kompetencji cyfrowych młodzieży.
Paulina Markiewicz analizuje rolę mediów cyfrowych w życiu młodego pokolenia. Na podstawie badań jakościowych pokazuje, że media stanowią przestrzeń kreatywności, samowyrazu i edukacji, ale również niosą ze sobą ryzyka dezinformacji i przeciążenia.
Dorota Mroczkowska omawia społeczne i kulturowe mechanizmy postrzegania zaburzeń odżywiania wśród młodzieży i młodych dorosłych, wskazując na niską świadomość problemu, stygmatyzację oraz konieczność edukacji zdrowotnej.
Kornel Musiał przygląda się zjawisku migracji powrotnych młodych kobiet z wyższym wykształceniem do rodzinnych obszarów wiejskich. Artykuł ukazuje motywacje, przemiany relacji rodzinnych i nowe role społeczne podejmowane przez powracające absolwentki.
Magdalena Smak interpretuje teorię kapitału społecznego Jamesa Colemana w kontekście polskich liceów, analizując mechanizmy wspierające i utrudniające budowę więzi w środowisku szkolnym.
Krzysztof Wasielewski i Magdalena Smak podejmują temat kształtowania oferty dydaktycznej publicznych uczelni zawodowych w Polsce, identyfikując kluczowe czynniki wpływające na kierunki ich rozwoju.
Tom 12, numer 19 stanowi interdyscyplinarną refleksję nad kondycją młodego pokolenia w Europie Środkowo-Wschodniej. Autorzy i autorki przedstawiają diagnozy, analizy i propozycje działań, które pozwalają lepiej zrozumieć, jak młodzież kształtuje swoją tożsamość, reaguje na wyzwania współczesności i poszukuje miejsca w zmieniającym się świecie.